SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Sunday, May 29, 2011

KURSUS PEMBINAAN DAN PEMURNIAN BLOG











ALHAMDULILLAH....hari ini bermulanya kursus embinaan dan Pemurnian Blog anjuran Unit ICT SMK TTj dengan bantuan dan kerjasama Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP), Pusat Kegiatan Guru (PKG) Ampangan dan Unit ICT serta pelajar ThinkQuest SMK Jelai felda , Gemas di bawah bimbingan Encik NurHaslin Mokmin.

Pihak sekolah mengucapkan jutaan terima kasih kepada BTP, PKG Ampangan dan SMK Jelai Felda di atas kerjasama dan bantuan di dalam menjayakan program ini. Ini merupakan langkah pertama ke arah mewujudkan budaya ICT di sekolah ini. Ia juga merupakan salah satu daripada siri kolaborasi antara sekolah dengan BTP dan PKG serta rakan kolaborasi sekolah kita iaitu SMK Jelai Felda.

SMK Jelai Felda berperanan fasilitator dengan membawa bersama hampir 10 pelajar ICT bagi membantu di dalam mengendalikan kursus ini.

Seramai 130 peserta kursus yang terdiri daripada para guru penasihat Panitia dan Unit-Unit di bawah Hem terlibat di dalam kursus ini. Para pelajar diagihkan kepada unit-unit dan panitia tertentu sebagai blogger bagi unit dan panitia tersebut. Peranan guru pula adalah sebagai pemantau perjalanan blog dan menyediakan bahan untuk diupload di dalam blog berkenaan. Program berlangsung daripada jam 8 .00 pagi hingga jam 5.00 petang.

Tujuan lain kursus ini adalah ke arah mewujudkan 'e-document', di mana semua bahan berkaitan unit dan aktiviti berkaitan akan dimasukkan ke dalam blog untuk tujuan mudah akses. Melalui blog ini juga segala bahan-bahan berkaitan pelajaran, unit dapat di 'download' oleh pelajar. Sasaran kita ialah agar semua bahan P & P, kerja rumah dan latihan dapat dicapai melalui blog ini.

Diharapkan juga agar kita dapat menjadikan ICT sebagai salah satu watak sekolah.

Kursus ini akan diperluaskan lagi selepas ini dengan mensasarkan blog bagi unit ko-kurikulum dan blog peribadi setiap guru dan pelajar. Diharapkan setiap pelajar yang sudah mempunyai blog dapat mendaftarkan blog mereka di atas nama smk Taman Tuanku Jaafar untuk memudahkan perhubungan semua warga sekolah.

2 comments:

jannah said...

tahniah tuan, semuga terus cemerlang...

omar said...

T. kasih...Datanglah sini...dah lupo TTJ koh.....Bolehlah bantu2 sikit..terutama dalam ICT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...