SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Friday, February 17, 2012

KECERIAAN KELAS








JOM HIAS KELAS....

Aktiviti menghias kelas menjadi antara agenda dalam program Gotong Royong pada hari Sabtu, 11 Febuari 2012yang lalu. Aktiviti menghias kelas ini dijalankan serentak dengan beberapa aktiviti lain pada sepanjang hari berkenaan.

Antara aktiviti yang dijalankan di dalam menghias kelas ini ialah:

1. Memasang langsir
2. Menyediakan jadual waktu,
3. carta organisasi,
4. jadual tugas
5. headcount
6. Papan maklumat
7. Membersihkan cermin tingkap
8. Membersihkan kelas dan sebagainya.

Keseluruhan aktiviti ini adalah merupakan persiapan bagi perlancaran Program Menggapai Bintang yang akan dilaksanakan di sekolah ini. Melalui program ini , penilaian kelas berasaskan kepada beberapa aspek selain hiasan dan keceriaan kelas. Antaranya ialah:

1. Pencapaian peperiksaan
2. Pengurusan headcount
3. Kehadiran pelajar ke sekolah
4. Rakan Buku Teks
5. Penglibatan pelajar di dalam ko-Kurikulum
6. Kehadiran ibu bapa di dalam majlis sekolah
7. Disiplin dan lain-lain lagi.

Hasil daripada pemerhatian pada minggu ini didapati hampir semua kelas telahpun dihias dengan cantik. Cuma apa yang perlu ditingkatkan adalah beberapa aspek berkaiatan dengan:

1. kebersihan lantai
2. Pengurusan sampah dan peralatan seperti penyapu, pemadam dan sebagainya.
3. Susunan meja dan kerusi
4. Pematuhan program 5 minit sebelum balik
5. pembudayaan headcount di dalam kelas
6. Target dan KPI kelas
7. Slogan kelas

Penilaian kebersihan kelas pada tahun ini juga sudah diubah. penilaian bukan untuk mencari satu kelas terbaik sahaja, tetapi untuk menilai kelas yang mencapai satu tahap tertentu untuk diiktiraf sebagai kelas terbersih berdasarkan pencapaian minimum 80 markah.Bagi penilaian mingguan ini , kelas yang mencapai tahap tersebut akan diberikan 1 bintang dan jumlah bintang ini akan dikumpulkan untuk memenangi gelaran johan kelas terbaik di dalam Program Mnggapai Bintang pada hujung tahun ini.

Apa yang dihgarapkan ialah agar para pelajar dan guru-guru menerima perubahan ini ke arah kebaikan. Pembelajaran yang baik sudah pastilah datangnya daripada persekitaran pembelajaran yang baik dan mampu merangsang minda, selesa, cantik dan bermaklumat. Semoga para pelajar juga akan berbangga dengan kelas mereka dan mampu menerapkan budaya kerjasama dan teamwork di kalangan mereka.

Para pelajar dan seluruh warga sekolah juga harus sedar dengan perkembangan yang berlaku di sekitaran mereka. kini, SMKTTJ semakin mendapat perhatian di kalangan penjaga, masyarakat dan JPNS. Kita akan lebih kerap dilawati oleh beberapa pihak luar .Justeru itu, wajarlah kita mempunyai imej yang cemerlangan , yang boleh kita banggakan.

Harapan kita adalah supaya setiap warga sekolah menjaga akan dapat mengekalkan keceriaan dan terus memikirkan , "apa lagi yang mampu kita lakukan untuk kecemerlangan sekolah kita ini.."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...