SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Friday, June 4, 2010

RESPON TOPIK "MEMBANGUNKAN MASYARAKAT JELAI

Banyak komen yang diberikan oleh bekas pelajar dan anak jati Jelai Felda yang sempat saya baca di dalam facebook SMK Jelai Felda. Bagus juga , apabila kita dapat berbincang tentang sesuatu isu yang berada di persekitaran sekolah dan masyarakat Jelai felda.

Bagi saya, semua orang sudah tahu masalah yang melanda masyarakat Jelai Felda ini. Kita boleh menuding kepada sesiapa sahaja, dalam semuanya boleh mengakui berkongsi kesalahan dalam apa yang berlaku di dalam masyarakat tersebut. Namun soal yang lebih penting ialah setiap orang, setiap pihak yang berkaitan memainkan peranan dan memikirkan apakah TINDAKAN yang perlu diambil , di dalam lingkungan kuasa masing-masing untuk mengatasinya. kini adalah masalah untuk bertindak! Bukan masa untuk menuding jari, mencari siapa salah. Kini adalah masa kita memikirkan 'APA LAGI YANG KITA TIDAK BUAT UNTUK MENGHALANG MASALAH ITU DARIPADA TERUS BERLAKU!

Kita harus berfikiran positif! Tiada guna kita mencari kesalahan atau memikirkan masalah yang ada. Ini kerana, ia tidak akan mengubah keadaan. Malah akan lebih menyulitkan lagi.

Tanggungjawab setiap orang atau institusi bertanya diri sendiri.

1. Bagi ibu bapa , tanyalah, 'Apa lagi yang kami tidak buat untuk menghalang anak kami daripada melakukan perkara tersebut?
2. Bagi , sekolah, tanyalah diri kita, 'Apa lagi yang kita tidak buat untuk membantu pelajar kita daripada terlibat dengan gejala tersebut.
3. Bagi warga Jelai Felda , tanyalah diri kita, "Apa lagi yang aku tak buat untuk bantu masyarakat aku di sini.

Semua orang harus bertanya soalan yang sama! Barulah kita akan berfikir dan memikirkan jalan keluar terhadap masalah tersebut. Minda kita akan jadi kreatif mencari jawapan kepada masalah yang timbul.

Untuk itu, peranan sekolah adalah untuk melatih dan mendidik para pelajar membuka minda, melihat kehidupan di dalam perspektif yang lebih luas. Kita melatih pelajar dan menyediakan segala ilmu untuk mereka bertindak sebagai agen perubahan masyarakat. Merekalah yang akan mengubah keluarga mereka, ibubapa mereka dan saudara mara mereka dan seterusnya masyarakat mereka. Tidak dinafikan hanyalah dengan jalan agama, perubahan itu akan berjaya! Agama Islam sudah menyediakan segala peraturan hidup dan geraklaku yang lengkap dan betul dan tidak akan menyimpang jika dihayati dengan sejujurnya.

Bagi yang lain, lihatlah peranan masing-masing.. JAWABLAH soalan tadi....APAKAH YANG BELUM AKU/ KAMI LAKUKAN UNTUK MEMBANTU MASYARAKAT AKU...dan jangan sekali-kali hanmya tahu menyuruh orang lain mengambil tindakan, sedangkan kita hanya pandai bercakap..tetapi tiada tindakan...FIKIR-FIKIRKAN...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...