SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Tuesday, May 4, 2010

SKOR A-INSENTIF AKADEMIK DAN OLAHRAGA 2010












SKOR A 2010- Kembali lagi. Kali ini dengan insentif kecemerlangan yang lebih hebat!

Program Skor A ini telah berjalan sejak tahun 2008 yang lalu. Ia adalah berupa skim insentif galakan kecemerlangan akademik kepada para pelajar untuk mencapai tahap A di dalam setiap kali peperiksaan dan ujian bulanan. Antara objektif utama dalam perlaksanan program ini ialah:

1. Menggalakan persaingan sihat antara pelajar dalam mencipta kecemerlangan
2. Menggalakkan pelajar berlumba-lumba mencapai tahap A dalam setiap kali
peperiksaan dan ujian.
3. Memastikan setiap pelajar mengekalkan pencapaian A dalam ujian-ujian bulanan dan
peperiksaan pertengahan tahun, akhir tahun atau peperiksaan percubaan.
4. Menggalakkan pelajar yang lemah berusaha mencapai tahap sekurang-kurangnya D di
dalam setiap kali ujian.
5. Meningkatkan kualiti dan kualiti pencapaian dalam peperiksaan awamm
6. Memberikan suatu bentuk penilaian baru terhadap pencapaian pelajar yang
berasaskan kepada pencapaian sepanjang tahun dan bukan kepada satu-satu
peperiksaan sahaja.(Pelajar terbaik berdasarkan jumlah baucer yang dikutip pada
sepanjang tahun)
7. Memberikan satu perubahan kepada ganjaran kejayaan di dalam peperiksaan awam.

Prinsip yang digunapakai di dalam program ini ialah:

1. Setiap kejayaan pelajar hendaklah diberikan ganjaran dan penghargaan
2. Setiap penghargaan dan ganjaran mestilan diberikan ketika pelajar berkenaan
mencipta kejayaan , tanpa menunggu bagi tempoh yang lama.
3. Pelajar telah ditetapkan sasaran yang harus dicapai mengikut kemampuan dan usaha
mereka. Terpulang kepada pelajar untuk berusaha mencapainya.
4. Setiap pelajar punyai peluang yang sama untuk mencipta kejayaan
5. Ibubapa berperanan membantu kejayaan anak kerana daripada kejayaan mereka, akan
membantu pula ibubapa dalam menjelaskan yuran PIBG atau yuran sekolah.


Program ini telah memberikan manfaat dan berkesan dalam meningkatkan pencapaian pelajar di dalam peperiksaan. Peningkatan paling ketara adalah pada kualiti mata pelajaran di dalam peperiksaan awam, di mana bilangan pelajar yang mendapat gred A di dalam subjek telah meningkat. Program ini amat berkesan kepada pelajar yang rajin dan mahu berusaha. Data pencapaian SPM 2009 (bilangan A)

SUBJEK 2009 2008 2007

1. BM 36 22 23
2. BI 9 3 4
3. PI 31 18 36
4. SEJ 5 3 5
5. MAT 26 23 24
6. SN 8 6 3
7. PSV 7 3 4
8. TASAWUR 4 2 1
9. PERABOT 2 0 0

Apa yang menjadi harapan sekolah ialah semua pelajar berusaha sedaya upaya meningkatkan pencapaian mereka. Inisiatif sekolahg sudah dilakukan. Tidak banyak sekolah di negara ini yang menyediakan skim insentif seperti ini, cuma ia terpulang kepada pelajar untuk merebutnya.

Memanglah ada orang berkata, ini lebih kepada insentif atau motivasi luaran. Bagaimana dengan motivasi dalaman. Saya kira, aspek ini telah terlalu banyak diberikan penekanan kepada pelajar. Pelajar telah tahu dan sering diberitahu tentang peri pentingnya kecemerlangan dan nilai kecemerlangan di dalam harga diri dan maruah diri setiap orang daripada mereka. Contoh-contoh telah banyak mereka lihat malahan di sekitar mereka juga , mereka dapat melihatnya dengan jelas. Namun , dengan adanya insentif ini, sekurang-kurangnya kita dapat mendorong pelajar untuk mengejar kejayaan. 'Setiap kejayaan ada ganjarannya. Jika kamu mahu ganjarannya, kamu harus mencipta kecemerlangan. Untuk terus cemerlang, kamu harus berusaha bersungguh-sungguh...!'

Bagi unit Kokurikulum pula terutamanya Unit Olahraga , pihak sekolah masih meneruskan skim insentif Olahraga dan Olahraga Plus Akademik. Skim ini khusus kepada para atlit sekolah, sebagai galakan untuk mereka bergiat aktif dan mencipta kecemerlangan di dalam olahraga dan juga akademik. Skim ini serupa sepertimana program atau skor A akademik, iaitu pemberiaan baucer atas kejayaan mendapared A dalam sett giap peperiksaan dan pingat. Umpamanya, bagi pingat emas peringkat daerah (MSSDT) akan mendapat RM10.00 dan jika memecahkan rekod, akan mendapat tambahan RM10.00.

Sambutan para pelajar amat menggalakkan. Pencapaian terbaik hasil program ini ialah pada un 2009, di mana kita telah mencatat kejayaan 39 pingat emas dalam kejohanan olahraga MSSDT berbanding 27 emas pada tahun sebelumnya.

Skim ini juga adalah sebagai pendorong kepada ibu bapa agar terus menggalakkan penglibatan anak-anak di dalam olahraga yang menjadi salah satu watak sekolah ini. Penjaga sudah sewajarnya menyokong program ini, kerana telah mencatatkan kejayaan dan dapat membantu pengurangan perbelanjaan menjelaskan yuran di sekolah.

Namun, akhir-akhir ini ada juga ibu bapa yang tidak dapat melihat kebaikan skim ini dan kebaikan serta faedah penglibatan anak-anak di dalam olahraga. Olahraga dikatakan penyebab anak-anak mereka di dalam peperiksaan. Tuduhan ini adalah tidak benar kerana kebanyakan pelajar yang melepak dan gagal itu bukannya daripada golongan ini, sebaliknya daripada golongan pelajar yang tidak pandai menguruskan masa.

Alhamdulillah pada tahun ini juga seramai 5 atlit kita telah terpilih mewakili Negeri Sembilan dalam SUKMA di Melaka.

Kepada para pelajar , ayuh rebutlah peluang ini dan buktikan kehebatan kita!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...