SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Tuesday, May 14, 2013

GERAI PAMERAN SARANA SMKTTJ DI HARI GURU KEBANGSAAN -14 -19 MEI 2013, PAROI

SEMPENA HARI GURU KEBANGSAAN 2013  di Paroi Negeri Sembilan, SMKTTJ telah diberikan tanggungjawab dan penghormatan untuk  menguruskann segala yang berkaitan dengan pameran SARANA .
Gerai ini mula diuruskan persiapannya pada 13 Mei 2013 dan beroperasi sehingga 19 Mei 2013.

Alhamdulillah , sambutan yang diterima oleh poara pengunjung pada sepanjang program dan pameran adalah amat-amat menggalakkan.

Tambah menarik apabilka geraai pameran ini dikunjungi oleh semua tetamu utama sambutan Hari Guru kebangsaan bermukla dengan lawatan oleh YAB Menteri Besar Negeri Sembilan, Ketua Pengarah KPM , Timbalan Ketua Pengarah KPM dan pegawai-pegawai KPM, JPN negeri daripada seluruh negara dan pegawai-pegawai  serta guru-guru.

Rata-rata pengunjung yang datang amat tertarik dengan bahan-bahan yang dipamerkan di gerai ini , yang keseluruhannya adalah berupa bahan-bahan aktiviti SARANA yang dilaksanakan di SMKTTJ.  Di gerai ini terdapat gambar -gambar berkaitan perlaksanaan program dan segala dokumen berkaitannya.

Namun suatu yang amat menarik berkaitan dengan gerai ini , yang menjadi tarikan utamanya ialah kehadiran ibubapa yang mengendalikan gerai ini sepenuhnya bersama-sama dengan guru-guru sekolah ini.,  Ibubapa ini adalah daripada AJK SARANA yang ditubuhkan di sekolah oleh ibubapa sendiri.
Di sini , ibubapa ini telah merangka jadual bertugas mereka masing-masing mengikut syif yang ditentukan dan mereka juga telah bertindak sebagai penyambut tetamu, penyampai  maklumat dan penerangan kepada semua pengunjung.  Mereka ini sememangnya merupakan kumpulan penjaga yang telah benar-benar faham apakah itu SARANA dan telahpun terlibat  melaksanakannya sendiri. Justeru itu, mereka tidak kekok untuk memberikan penerangan kepada para pengunjung.

Mereka juga merupakan orang yang menyiapkan segala kerja-kerja berkaitan pameran . Bermula daripada menghiasa gerai, menyediakan bahan, melakukan kerja-kerja pencetakan bahan dan lamenating, menampal bahan -bahan  dan menjual bahan-bahan seperti cd berkaitan SARANA. Semua ini dilakukan dengan SUKARELA!
Terdapat juga para pengunjung yang begitu tertarik dengan program yang dilaksnakan dan menyatakan hasrat untuk datang melawat ke sekolah. Kami amat berbesar hati untuk  menerima kehadiran para tetamu!.
Turut hadir di daalam memberikan sokongan kepada SMKTTJ  pada hari pertama perlancaran gerai pameran ini ialah YDP PIBG, NYDP PIBG dan rakan-rakan daripada USAHANITA Negeri Sembilan yang menjalin kerjasama dengan SMKTTJ di dalam pelbagai bidang.


Kumpulan SARANA ini diketuai oleh Pengerusi SARANA IBUBAPA SMKTTJ senbdiri iaitu Encik Azlan dan Encik Zul serta beberapa ibubapa lagi (mengikut syif) masing-masing.

Seperkara yang menyentuh hati saya ialah , apabila iibubapa ini telah menunjukkan komitmen yang tinggi iaitu apabila ada yang mengambil cuti  hanya untuk berada di gerai ini dan bertugas!

Dengan kehadiran ibubapa ini ternyata , kejayaan program SARANA di SMKTTJ ini  bukan hanya rekaan semata-mata. Para pengunjung dapat berinteraksi  sendiri dengan ibubapa ini dan bertanyakan soalan terus kepada mereka dan berkongsi pengalaman tentang penglibatan mereka di dalam kejayaan program ini.
Di gerai ini juga ada menjual CD yang mengandungi bahan pembentangan saya semasa menjadi ahli panel Forum Penglibatan Ibubapa, Komuniti dan Swasta pada petang 14 Mei 2013. CD ini merupakan huraian tentang SARANA ibubapa yang paling mudah dan ringkas yang mampu memberikan kefahaman kepada semua pihak yang mahu melaksanakan program ini .
Alhamdulillah...segalanya berjalan dengan lancar dan cemerlang!

Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada para ibubapa SARANA ini yang teah memberikan komitmen yang terhebat!
Kesan daripada pameran ini  adalah lawatan beberapa pegawai KPM pada keesokan harinya  ke SMKTTJ , khusus untuk melihat perlaksanaan SARANA ini terus!

Beberapa persoalan yang sering ditanyakan oleh para pelawat ini ialah, "Bagaimana pihak sekolah boleh memanggil ibubapa ini ke sekolah sebegitu sekali?"
Hasil daripada kejayaan di dalam pameran ini ialah, pihak sekolah dan AJK SARANA telah menubuhkan sebuah jawatan kuasa khas  iaitu AJK Sambutan Lawatan , yang mana segala urusan lawatan pengunjung luar ke SMKTTJ , akan diuruskan oleh para ibubapa ini.  para ibubapa ini , telah menyambut baik cadangan ini dan sedang  berlatih untuk melaksanakan tugasan tersebut dengan cemerlang>

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...