SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Thursday, August 29, 2013

Menyampaikan Taklimat Sarana Kepada Setiausaha PIBG sekolah-sekolah seluruh Port Dickson-26 Ogos 2013




 Dijemput untuk memberikan taklimat tebtang Sarana kepada semua setiausaha PIBG daerah port Dickson , di SJK(c)  Port Dickson memberikan peluang kepada kami untuk menjelaskan maksud sarana sebenarnya dan bagaimana untuk memulakan  Sarana ini.

Rata-ratanya, kebanyakan orang , sama ada guru atau ibubapa masih tidak faham akan maksud  Sarana ini. Sementara ibu bapa menganggap ia sesuatu yang aneh dan asing, guru-guru pula beranggapan Sarana itu adalah sama seperti PIBG. Jika ditanya kepada sekolah , sama ada sudah memulakan Sarana atau tidak, mereka akan menyatakan sudah. Itulah PIBG!..

Ternyata tahap pemahaman itu masih pada taha[p yang amat rendah.


Melalui taklimat ini , saya dapat menjelaskan jenis-jenis Sarana, konsep dan bagaimana memuakannya. Saya juga sempat menerangkan kepentingan Sarana ini dan isu yang melingkungi perlaksanaan Sarana di sekolah-sekolah.

Sebenarnya, Sarana ini amat mudah. saya jelaskan, apa sahaja usaha yang dilakukan oleh pihka terlibat di dalam Sarana sama ada  ibubapa, komuniti dan swasta untuk membantu sekolah, secara sukarela adalah Sarana. 

Sebagai contoh, jika ada masyarakat yang rumahnya bersebelahan dengan pagar sekolah dan dia ingin membaiki pagar sekolah secara sukarela, maka dia sudahpun melakukan Sarana.

Atau, jika ada ada penjaga yang ingin menghantarkan bunga atau menyusun gubahan atau kedudukan seni taman di sekolah itu, maka dia juga telah melaksanakan Sarana itu.

Pembentangan saya pada pagi tersebut juga turut di sambung sedikit oleh Encik Malik Rejab, Penyelia Petang saya .






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...