SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Saturday, March 23, 2013

MESYUARAT JU SARANA JABATAN PELAJARAN N. SEMBILAN DAN PERKONGSIAN ILMU BERSAMA TUAN PENGETUA SMK TTJ SERTA LAWATAN BENCHMARKING KELAS KRK- 20 MAC 2013- DI BALAI KONFRENSI SMKTTJ


Pada 20 Mac 2013 yang lalu , SMK TTJ sekali lagi menjadi tumpuan Jabatan pelajaran negeri Sembilan (JPNS) dan Juru Latih Utama program sarana KPM untuk mengadakan mesyuarat perlaksanaan program berkenaan dan mempelajari kaedah perlaksanaannya di SMKTTJ.


Pemilihan SMKTTJ ini adalah kerana inilah sebuah sekolah yang pertama dan satu-satunya sekolah yang telahpun melaksanakan program tersebut dengan berjaya. Justeru itu dengan kehadiran lebih daripada 35 pegawai dan JU Sarana ke SMKTTJ adalah amat bertepatan sekali dan memberikan pengalaman dan pengetahuan baru bagi mereka melaksanakannya di peringkat daerah masing-masing.


Dalam mesyuarat ini , satu slot perkongsian ilmu dan pengelaman perlaksanaan program ini telah diberikan kepada SMKTTJ dann pembentangan perlaksanaan program dilakukan oleh Tuan Pengetua sendiri.  Turut hadir di dalam sessi taklimat dan perkongsian ilmu ini ialah Tuan pengarah pelajaran Negeri Sembilan sendiri yang telah melahirkan kekaguman terhadap usaha SMKTTJ di dalam melaksanakan program ini ketika sekolah-sekolah lain belumpun memulakannya. SMKTTJ sebenarnya telah megorak langkah jauh di dalam program ini dan telahpun membuat perlancaran program ini semasa mesyuarat Agong PIBG pada 25 Febuari yang lalu. Ahli mesyuarat kemudiaannya telah dibawa melawat ke kelas-kelas KRK yang telah melaksanakan program ini. Ternyata semuanya teruja dan kagum dengan penglibatan dan perlaksanaan program tersebut di sekolah ini.


Program sarana di sekolah ini telah dimulakan dengan aktiviti menceriakan kelas KRK (Kelas Rancagan Khas) sebanyak 6 buah.  Kelas ini diangkat sebagai model kepada kelas-kelas lain dan sesuai juga dengan kedudukan kelas yang tidak bercampur dengan pelajar sessi petang.

Sambutan yang diterima daripada ibu bapa amat memberangssangkan. sesungguhnya respon ibu bapa pelajar KRK amat menguja dan amat tidak diduga sama sekali. 


Bermula dengan taklimat Sarana yang diberikan kepada semua ibu bapa pelajar KRK, ia diikuti dengan mesyuarat penubuhan jawatankuasa kelas dan mereka terus membincangkan segala aspek bagaimana untuk mencerikan kelas dan mengumpul dana untuk tujuan tersebut. Setiap kelas ini telah dilantik penyelarasnya dan guru tingkatan bertindak sebagai penasihat sahaja. segala aktiviti dan modal untuk melaksanakan program dan aktiviti di dalam kelas ini adalah diputuskan oleh jawatankuasa ibu bapa kelas berkenaan. Ternyata keadaan ini memberikan peluang dan ruang kebebasan ibu bapa pelajar berkenaan untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi mengikut citarasa masing-masing.



Kesungguhan ibu bapa amat mengujakan!. Melihat kepada komitmen dan kesungguhan mereka bermula dengan mesyuarat pada hujung minggu , pada waktu malam dan melakukan segala aktiviti dan ubahsuai oleh mereka sendiri, ia memberikan keyakinan bahawa sekolah ini akan muncul sebagai sebuah sekolah yang hebat di dalam semua aspek. 

Pada pemerhatian saya , memang nyata bahawa peluang dan bantuan , memang banyak di sekitar sekolah ini. Aset penting sekolah ini antara lainnya ibu bapoa pelajar yang hebat dan banyak kemahiran dan kepakaran mereka. Cuma , kita hanya perlu menyediakan ruang dan peluang bagi  mereka untuk menyerlahkan kehebatan masing-masing dan membantu sekolah di dalam pelbagai bidang.

Langkah seterusnya ialah , pihak sekolah telahpun memperluaskan perlaksanaan program ini ke seluruh kelas lain di sekolah ini termasuklah ke kelas PPKI.

ucapan tahniah kepada semua pihak, sama ada pengurusan sekolah, guru-guru tingkatan, guru , ibu bapa dan pelajar terlibat. Tidaka lupa juga kepada PIBG yang  sering memberikan sokongan yang kuat.
















No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...