SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Tuesday, November 23, 2010

SPM sudah bermula...

Hari ini bermulanya peperiksaan SPM bagi tahun 2010. Bagi pelajar yang telah bersdia, ini merupakan saat yang dinanti bagi membuktikan kehebatan diri masing-masing di dalam pelajaran yang diikuti selamat ini. Kemungkinnan ada juga kebimbangan dan kegusaran, sama ada hasilnya nanti adalah sepertimana yang diharapkan ayau sebaliknya. Setiap orang pelajar, memanglah mengharapkan keputusan yang baik , yang dapat melayakkan mereka untuk ke peringkat yang lebih tinggi. Sama ada memasuki Matrikulasi, Politeknik atau ke universiti. Sudah pastilah mereka yang terpilih untuk melanjutkan pelajaran ke universiti luar akan bertambah gembira lagi.

Bagi pelajar di SMK Jelai Felda, inilah masanya untuk kita membuktikan bahawa kita adalah warga yang telah dididik untuk menjadi cemerlang dan mampu menghasilkan kejayaan. Ini lah masanya juga untuk kita mengubah persepsi tentang anak-anak di Felda yang tidak peduli akan pelajaran dan seterusnya tidak mampu berjaya seperti orang lain. Inilah masanya untuk kita membuktikan bahawa kita memang hebat...

Segala-galanya terletak kepada kita sebagai pelajar. Para guru dan ibu bapa telah menyediakan segala keperluan untuk layak menduddki peperiksaan ini. Terpulanglah kepada kita sama ada untuk menyahut cabaran sepertimana yang dinyatakan di atas tadi.
Dalam hal ini, perubahan mentaliti ke arah mentaliti cemerlang perlu ada. Konsistensi semangat juang yang tinggi untuk mencipta kejayaan perlu ada. Keberanian untuk berubah perlu kukuh di sanubari setiap pelajar, kerana setiap orang daripada kita berperanan membawa nama sekolah, malahan nama masyarakat Jelai Felda. Buanglah sikap negatif yang ada.

Namun ada juga kekecewaan pada hari pertama ini. Dilaporkan ada 3 orang pelajar yang tidak menduduki peperiksaan. Salah seorang daripadanya telah memninggal dunia sebelum ini. Namun apa yang lebih mengharukan perasaan , apabila ada sebahagian pelajar yang datang hanya untuk menduduki peperiksaan tanpa hadir ke kelas! Inilah akibatnya apabila sistem peperiksaan percuma diperkenalkan oleh kerajaan. Pelajar tidak berasa rugi jika gagal, kerana mereka tidak perlu keluar belanja untuk membayar yuran seperti sebelum ini.

Namun, saya yakin , untuk berjaya, yang paling penting adalah kesedaran akan pentingnya pelajaran , berikan tumpuan dan bertindak untuk mencapai kejayaan. Jika selain daripada itu, ia akan hanya jadi sia-sia dan sekadar hayalan semata-mata...

SELAMAT MENGHADAPI SPM.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...