SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Sunday, November 14, 2010

SKMM 2011- Tugas Besar menanti warga pendidik







NKRA Pendidikan yang menuntut kecemerlangan sekolah melalui penetapan KPI( Key Perfomance Index) dan SIP (School Improvement Programs), telah membuat perubahan di dalam instrumen penilaian dan pemantau di sekolah. Ianya akan dilaksanakan sepenuhnya pada 2011 nanti.

Instrumen SKPM (Standard kualiti Pendidikan Malaysia) yang baru ini ternyata lebih detail dan menuntut penelitian dan tumpuan yang lebih fokus kepada persediaan yang rapi dan pencapaian yang tinggi. Penilaian di dalam aspek P & P terutamanya, perlu dilakukan dengan detail mengikut pencapaian individu di dalam setiap aspek yang dinilai. Peranan guru adalah untuk meneliti setiap diskripsi atau skema pencapaian di dalam setiap item atau standard untuk diterapkan di dalan setiap aspek. Ternyata SKPM terbaru ini harus didokongi oleh semua guru dan pengurusan sekolah dan harus diteliti dan dijayakan bersama. Guru-guru harus lebih terlibat di dalam setiap pencapaian. justeru itu, bagi SMK Jelai Felda, satu taklimat akan diadakan pada 15 November 2010 ini bagi mendedahkan perkara ini kepada semua guru.

Namun begitu, ternyata, SKPM ini juga seakan sama seperti penetapan standard di dalam SKPM yang lalu. Penilaiannya disatukan untuk semua jenis dan lokasi sekolah. Apa yang dikhuatiri, ia menipiskan peluang sekolah-sekolah luar bandar dan Felda untuk mencapai tahap yang dinyatakan. Standard yang ditetapkan ternyata terlalu tinggi. Contohnya, peratusan kehadiran serendah 94% untuk mendapat 1 mata, merupakan satu cabaran yang cukup besar bagi sekolah-sekolah liar bandar atau Felda. Bagi sekolah SBP atau sekolah Elit, perkara ini mungkin bukan suatu masalah!

Pihak Kementerian sudah pasti ada jawatapan untuk persoalan ini.

Namun, kita sebagai warga pendidik, tidak harus terlalu mempersoalkan perkara tersebut. Tugas kita adalah untuk berusaha sedaya mungkin mengejar standard yang telah ditetapkan. Apa yang penting adalah usaha ke arah itu. Kalau kita sudah berusaha sehabis daya, dan hasilnya tidak seperti yang diharapkan, pasti kita juga akan berpuashati...selainnya terserah kepada Allah. Minda kita seharusnya menganggap itu sebagai suatu cabaran terhadap kita...Dalam hidup. perlua ada cabarannya...umpama nasi berlauk dan berkuah...kalau hanya nasi sahaja, memang tidak sedap dan tidak enak di makan. Begitulah kehidupan..Cabaran seharusnya menjadi pendorong..pembakar semangat..dan pemacu untuk kita bergerak lebih ke depan dan yang paling penting , seharusnya menjadikan kita lebih berfikir, kreatif dan berani mencari elemen dan usaha-usaha baru ke arah mencapai matlamat kita...

Bagi rakan-rakan guru dan anak didik di Jelai Felda, ayuh kita hadapi cabaran ini dan lipatgandakan usaha kita ke arah mencapai kejayaan. Kita boleh dan pasti boleh , jika kita benar-benar yakin dengan kemampuan kita...kita telah buktikan kehebatan kita di dalam setiap perkara...Nah ! sekarang seharusnya menjadi lapangan baru untuk kita buktikan bahawa kita adalah warga yang tahan cabaran dan sudah biasa mencipta kejayaan..!

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA DAN SELAMAT BERCUTI KEPADA SEMUA WARGA SMK JELAI FELDA SERAT SEMUA RAKAN KOLABORASI KITA, ....PERIMU. MUSLIM AID MALAYSIA, SMPN 13, MAINS, FELDA, TMNET, PTPL DAN SELURUH WARGA FELDA JELAI, GEMAS....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...