SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Wednesday, November 17, 2010

SALAM EIDUL ADHA..

alhamdulillah....hari ini kita berasa bertuah kerana dipilih Allah untuk bersama jutaan manusia di seluruh dunia menyambut Aidil Adha...Pada masa yang sama, jutaan lagi umat islam sedang berada di tanah suci Mekah menunaikan haji.

Selain bertasbih, bertahmid membesarkan keagungan Allah sejak terbenamnya matahari petang semalam, umat islam juga melaksanakan solat sunat Aidil Adha dan ibadah korban.

Apa yang paling penting, aidil adha mengajar kita pengorbanan. Pengorbanan yang paling agung sudah pastilah pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim terhadap Nabi Ismail setelah diperintahkan oleh Allah. Pengorbanan umat Islam berterusan sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w bersama-sama dengan para sahabat dan pengikut-pengikut seterusnya hingga kini. Pengorbanan para pejuang negara mempertahankan kedaulatan negara daripada ancaman musuh juga harus diingati oleh semua.

Hakikatnya Allah amat menginginkan umatnya berkorban demi agamanya. Kejayaan hanya dapat dikecapi dan rasai nikmatnya, hanya setelah kita melakukan pengorbanan dan susah payah. Malah tiada kejayaan tanpa pengorbanan. Kejayaan yang dikecapi dengan mudah dan tiba-tiba sudah pasti tidak kekal di sanubari.

Bagi kita di SMK Jelai Felda, kita telahpun berkorban dalam memastikan kejayaan dan keselesaan anak-anak didik kita. Pengorbanan sejak awal tahun, tanpa hentinya sudah pastilah akan terasa nikmatnya, apabila anak-anak didik kita ini menghadiahkan kejayaan di dalam peperiksaan nanti.

Bagi para pelajar, berkorban demi kejayaan di dalam peperiksaan PMR dan SPM haruslah menjadi keutamaan. Korbankan masa lapang, masa rehat dan televisyen serta perkara yang tidak berkaitan dengan kejayaan demi mempersiapkan diri menghadapi SPM ini. Hanya beberapa hari sahaja lagi SPM bakal menjelma. Diharapkan juga, para pelajar akan terus memberikan tumpuan terhadap pelajaran pada sepanjang tempoh peperiksaan berjalan. Ingatlah, pengorban anda pada tahun ini, kesukaran anda ketika ini pasti akan dibalas dengan kesenangan berpanjangan selepas tamat peperiksaan nanti. Kuatkanlah semangat anda untuk kejayaan diri anda sendiri. Inilah salah satu daripada roh berkorban yang dibawa oleh Aidil Adha.

Bagi para guru, pengorbanan dan berkorban adalah resepi kejayaan kita. Pengorbanan kita tidak pernah putus dan akan diteruskan sehingga ke tahun hadapan. Gunakanlah kesempatan bercuti ini untuk membuat muhasabah diri menilai kelemahan dan kekurangan kita pada tahun ini dan seterusnya merancang kejayaan untuk tahun 2011 nanti.

Bersedialah untuk 2011!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...