SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Friday, October 5, 2012

MAJLIS RESTU ILMU PMR & SPM SMK TTJ 2012...3 OKTOBER 2012..

Antara usaha terakhir yang dilakukan oleh pihak sekolah untuk menaikkan semangat para pelajar yang akan menghadapi peperiksaan awam terutamnya PMR dan SPM ialah majlis Restu Ilmu. Di peringkat sekolah SMK TTJ, majlis ini telah dilangsungkan pada tarikh 3 oktober 2012 yang lalu di perkarangan Dataran Cendiakawan dengan tetamu istimewa pada kali ini ialah YDP PIBG kita sendiri iaitu, Yang Berusaha Dato Mohd. Nordin Bin Mohammad.
Acara sambutan bermula sejak jam 8.00 pagi dengan ucaapan daripada wakil pelajar yang akan menduduki peperiksaan iaitu, NorAdeela dan diikuti dengan ucapan Tuan pengetua dan YDP PIBg. Dalam ucapan Tuan Pengetua, beliau menegaskan akan segala usaha yang telah dilakukan oleh pihak sekolah di dalam mempersiapankan setiap pelajar PMR & SPm dengan segala pengetahuan dan kemahiran agar mereka dapat menghadapi peperiksaan dengan mudah. Pelbagai usaha dilakukan , bermula sejak awal tahunb, melalui perancangan teliti. Antara perancangan yang dilakukan ialah: 1. Program motivasi dan teknik belajar - Jan- Mac 2. Program Teknik Menjawab Soalan dalam bentuk bengkel -April - Julai 3. Program Gerak Gempur - Ogos hingga oktober/ November. 4. Perkampungan Ilmu siri 1 5. perkampungan Ilmu siri 2 6. Kelas Tambahan - Tingkatan 1 - 5 bermula Febuari - oktober/ November 7. perkamopungan Ilmu siri 2 8. Solat Hajat, dhuha dan baca yasin kecemerlangan pada setiap minggu pada hari Jumaat. 9. Program lonjakan saujana dan mentor -mentee 10. Program portal Mystar 11. Kelompok pelajar - 3 kumpulan 12. suntikan Akhir peperiksaan 13. Pemantauan kehadiran setiap hari selepas peperiksaan percubaan dengan sasaran kerhadiran penuh. Kumpulan pelajar dipantau dan diambil tindakan oleh pihak pewngurusan pada setiap hari.seperti contoh: a. pengetua bagi tingkatan 3 & 5 b. GPK 1 bagi pelajar tingkatan 4
Justeru itu, rasanya , segala usaha telah dilakukan oleh pihak sekolah dan guru-guru, terserah kepada pelajar untuk menggunakan segala peluang untuk memastikan kecemerlangan mereka.
Di dalam majlis ini, YDP PIBG, terlah memberikanmotivasi berdasarkan pengalamannya di dalam memajukan perniagaan menerusi usaha gigih beliau sendiri. Antara perkara yang dinyatakan oleh beliau untuk mencapai kejayaan di dalam perniagaan dan juga pelajatran adalah: 1. keinginan atau visi dan halatuju 2. keyakinan untuk berjaya 3. kejujuran terhadap diri dan kerjaya 4. Sifat taat kepada suruhan Allah, terutamanya berkaitan solat 5. sabar Ternyata, kesemua amanat di atas adalah sesuatu perkara yang asas untuk mencapai kejayaan. bergantung kepada diri pelajar sendiri. Sama ada mereka yakin dengan diri mereka sendiri atau tidak.
Majlis pada kali ini juga diakhiri dengan majlis bersalam dan memohon restu para pelajar kepada guru-guru. Mohon restu agar dihalalkan pengajaran guru dan restu agar beroleh kejayaan. Inilah tradisi kita saban tahun. di samping itu, pelajar juga telah dihadiahkan dengan set peperiksaan yang terdiri daripada pensil 2B , pembaris dan pemadam.
Pemberiaan ini sebenarnya adalah suatu motivasi untuk memantapkan semangat mereka untuk menghadapi peperiksaan nanti. penyampaian cenderamata ini telah dilakukan oleh Dato Nordin untuk seramai lebih daripada 500 pelajar iaitu calon PMR dan SPM 2012. Marilah kita sama-sama mendoakan kejayaan mereka...aminnnnn Moga-moga pada tahun ini nama dan kecemerlangan SMKTTJ akan lebih bergemerlapan dan berkilauan...menjadi satu sejarah..iaitu Sejarah Kejayaan dan Kecemerlangan SMKTTJ !

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...