SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Thursday, March 4, 2010

PROGRAM IRSYADUL FATWA





Program Irsyadul Fatwa anjuran Jabatan Mufti Negeri Sembilan telah berlangsung pada 3 Mac 2010 di Pejabar Agama Daerah Tampin. Program berbentuk forum penerangan tentang fatwa dan institusi mufti ini mengemukakan dua orang ahli panel iaitu YB Dato Hj. Mohd. Yusof Ahmad, Mufti NS dan Dr Hj. Zulkifli bin Muhammad Al - Bakri, ahli fatwa kerajaan NS dan Kebangsaan.

Antara isu yang dikemukakan adalah berkaitan masalah penyebaran fatwa yang tidak sampai ke peringkat masyarakat umum yang berpunca daripada kelemahan sistem di badan berkaitan dengan agama Islam berkenaan. Kelemahan ini menyebabkan banyak fatwa ini tidak dapat dihayati dan dikuatkuasakan.

Forum ini juga menyentuh tentang peranan imam dan institusi masjid untuk membantu menyebarkan fatwa yang telah diwartakan. Mungkin ia boleh disebarkan melalui makluman di masjid-masjid atau melalui khutbah pada setiap hari jumaat.

Kesimpulannya, setiap masalahan yang berkaitan dengan hal agama dan fatwa ini seharusnya dirujuk ke majlis fatwa bagi mengelakkan kekeliruan dan majlis fatwa seharusnya bertindak cepat mengeluarkan kenyataan berkaitan perkara sedemikian. Pihak media juga seharusnya tidak merujuk kepada pendapat atau pandangan pihak lain yang tidak arif dan berkelayakan membuat kenyataan mengenai perkara sedemikian, sebaliknya harus merujuk terus kepada majlis fatwa atau mufti.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...