SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Wednesday, December 29, 2010

SYABAS! MALAYSIA

Malaysia menumpaskan Indonesia dengan agregat 4-2 dalam perlawanan akhir kedua Kejohanan Bola Sepak Piala AFF-Suzuki
2010 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta, Indonesia malam ini.

Malaysia tewas 1-2 kepada Indonesia dalam perlawanan timbal balik.

Separuh masa: MALAYSIA 0 INDONESIA 0

Penjaring:
MALAYSIA: Mohd Safee Mohd Sali (min 53)

INDONESIA: Mohammad Nasuha (min 71), gol sendiri (min 87)

PENGADIL: Peter Daniel Green (Australia)

Pujian seharusnya diberikan kepada K. Rajagobal di atas keberaniannya mengetengahkan bakat muda. Bolasepak sekarang adalah bercorak pantas atau dipanggil "power game". Dengan tempo permainan yang pantas, lebih tumpuan kepada serangan dan hantaran-hantaran tepat dan pantas, bolasepak memerlukan pemain yang bertenaga dan pantas. Hanya pemain muda yang mampu bermain corak begini. Lihatlah pasukan-pasukan utama dunia, hampir semua pasukan yang berjaya di dalam Piala Dunia 2010 yang lalu, dibarisi oleh pemain-pemain muda. Ambil contoh pasukan German, Holland dan Sepanyol.

Namun apayang jelas, pemain-pemain muda yang mewakili Malaysia ini adalah terdiri daripada pemain yang mendapat pendedahan dari Eropah dan mereka telah bermain dalam satu pasukan dalam jangkamasa yang lama. Di sinilah perlunya pemain kita terdedah kepada permainan Eropah atau benua lain bagi melengkapkan mereka dengan pengalaman bermain pada tahap tinggi. Liga Malaysia yang melarang penyertaan pemain import sudah pasti tidak akan membantu ke arah itu. Maka itu, FAM seharusnya memikirkan dan memutuskan segara agar Liga Malaysia memiliki pemain import untuk meningkatkan mutu permainan di Malaysia. Namun, pemain yang diambil bermain nanti mestilah pemain yang berkualiti dan bagus. Biarlah pasukan berbelanja lebih, asalkan mutu permainan dan pengalaman yang bakal diperolehi oleh pemain kita daripada pemain import ini dapat membantu meningkatkan prestasi mereka. Lihatlah bagaimana Jepun meningkatkan mutu bolasepak menerusi pengambilan pemain-pemain bertaraf dunia selepas Piala Dunia 1990 di Itali dahulu. Dalam jangkamasa yang singkat Jepun kini sudah berada di ranking ke 30 dalam senarai FIFA, berbanding Malaysia .

Kemenangan ini , hanyalah suatu permulaan. Kita seharusnya tidak mensasarkan kejuaraan di peringkat Asian sahaja. Sasaran kita adalah di peringkat lebih tinggi iaitu Asia, Olimpik atau Piala Dunia. Ingat, pasukan kita dahulu pernah layak dan bermain di Olimpik dan Piala Asia...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...