SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Thursday, June 19, 2014

KESAN PEMBANGUNAN LEBUHRAYA LINGKARAN SELATAN KEPADA SMKTTJ , 17 JUN 2014

Pembangunan memanglah sesuatu yang kita kehendaki. Apatah lagi , pembangunan yang memang dapat memenuhi keperluan dan memudahkan kita dan orang ramai. Pembangunan juga menunjukkan kemajuan yang dicapai.  Pembangunan yang dijalankan juga, walaupun manfaat langsungnya kurang dapat kita nikmati, namun ia menimbulkan kegembiraan dan rasa bangga kita sebagai rakyat.

Hasrat kerajaan memang baik. Namun, cacatnya datang daripada perlaksanaannya. Lebih malang lagi, apabila kegagalan perlaksanaan itu memberikan kesan kepada pihak lain. Pihak lain yang menanggung kesannya.

Inilah yang berlaku di SMK Taman Tuanku Jaafar ini.  Pembinaan Lebuhraya Lingkaran Selatan yang berhampiran sekolah telah menjadikan pemandangan sekolah ini bertambah cantik dengan pemandangan yang indah. Pemandangan ke arah Stesyen LRT Sungai Gadut dan laluan keretapi utara selatan secara tidak langsung telah memperkenalkan SMKTTJ kepada umum.


Namun, pembangunan ini juga telah menyebabkan tebing sekolah runtuh dan longkang di padang sekolah yang pecah. Sementara itu, pagar sekolah yang berhampiran dengan tapak pembangunan itu juga sudah mulai condong dan menanti masa untuk rebah.

Keadaan ini adalah berpunca daripada pemotongan tebing yang terlalu hampir dengan sudut potongan yang terlalu tajam. Tebing yang bersebelahan dengan  SJK (T) ladang Seremban itu juga telah mula roboh. Nasib baik jugalah apabila musim panas akibat el Nino ini , membantu sedikit daripada keadaan menjadi bertambah teruk. Namun, tidak dapatlah dibayangkan jika hujan lebat turun dalam beberapa hari ini..

Saya  kira pihak berwajib terutama yang berkaitan dengan pembangunan ini perlu memantau dengan lebih kerap dan memastikan agar pihak kontraktor ini mematuhi segala peraturan dan spesifikasi di dalam pembangunan itu. Pada kontraktor -kontraktor ini memanglah keuntungan menjadi keutamaan , namun, keselamatan dan keselesaan para pelajar dan warga sekolah juga perlulah difikirkan.

Bagi pengurusan sekolah , isu-isu begini memanglah sesuatu yang memeningkan dan menambah beban masalah yang sedia ada.




https://www.facebook.com/photo.php?fbid=887447307948432&l=b338e6f75d








No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...