SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Friday, November 15, 2013

INOVASI TERKINI SARANA SMKTTJ- TAG SARANA




 TERKINI daripada Sarana SMKTTJ adalah penggunaan tag pengenalan kepada semua partners Sarana SMKTTJ iaitu ibubapa, PIBG, komuniti , swasta dan Ngo

Penggunaan tag ini adalah untuk kemudahannsebagai pengenalan diri semua partners SMKTTJ di dalam setiap aktiviti yang diadakan dan juga sebagai pas masuk ke kawasan sekolah pada bila-bila masa.
GO.


Salah satu daripada implikasi perlaksanaan Sarana di dalam sistem pendidikan kita ialah pendidikan khususnya sekolah dan semua pihak yang terlibat perlulah bersikap terbuka.


Keterbukaan sekolah untuk menerima sokongan , pandangan , perkongsiaan idea dan membuat keputusan secara bersama dengan sekolah haruslah diterima dengan hati yang terbuka oleh pihak  pengurusan sekolah. Ini kerana berlakunya perubahan dalam sistem pendidikan kita iaitu daripada sistem pendidikan yang berasaskan sekolah kepada sistem pendidikan yang berasaskan pembelajaran.

Kini , kuasa dan tanggungjawab untuk mencemerlangkan anak-anak, dan sekolah bukan lagi hanya terletak kepada sekolah, iaitu yang terdiri daripada 4 komponen utama iaitu Pengetua, Guru, PIBG dan pelajar. Kini, ia sudah menjadi tanggungjawab semua  pihak iaitu sama ada pengetua, guru, pelajar PIBG, swasta, komuniti dan swasta. Komuniti di sini bermaksud semua NGO, Agensi awam dan ahli masyarakat yang lain.

Semua pihak ini perlu bergabung dan mengembleng tenaga secxara bersama di dalam memajukan sisitem pendidikan kita. 

Ibu bapa bukan lagi hanya cukup sekadar menghantar anak-anak sehingga ke pintu pagar sekolah, malaah harus masuk ke dalam kawasan sekolah , hatta ke dalam kelas ( dengan izin sekolah) di atas dasar untuk membantu memudahkan tugas guru. Ibu bapa yang mempunyaai kepakaran boleh menggunakaan kepakaran nya untuk membantu P d P guru terutamanya ketika latihan amali atau memberikan tunjukajar  kepada pelajar. Ibubapa boleh berada di sekolah membantu memberikan bimbingan  kepada pelajar di dalam pelbagai bidang atau membantu mengawal keselamatan dan disiplin pelajar. Ibubapa juga boleh membantu menceriakan kawasan dan kelas anak -anak bagi merangsang pembelajaran mereka.

Justeru itu , bagi memastikan segala perkara ini berjaya terlaksana, keterbukaan sekolah terutamanya pengurusan sekolah, amat perlu. Guru-guru harus melihat ibubapa  sebagai sebahagian daripada rakan yang membantu memudahkan urusan para guru. Guru-guru harus melihat segala bantuaan dan kerjasama yang diberikan oleh paraibubapa inii, bukalah sebagai suatu gangguan, malah harus dilihat sebagai bantuan dan kemudahan bagi memastikan para guru mudah menjalankan tugas.
 
Semoga , Sarana SMKTTJ akan lebih meriah dan cemerlang!...InsyaAllah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...