SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Saturday, April 8, 2017

PROGRAM KECERIAAN SEKOLAH ‘PROJEK BAMBOO PARK’ DENGAN KERJASAMA PIBG SMKSE DAN KOMUNITI




Projek Bamboo Park ini adalah salah satu projek di dalam Jawatankuasa Keceriaan sekolah di dalam usaha pembinaan imej atau penjenamaan semula SMK Senawang ke arah kecemerlangan . 

Bagi mengangkat semula nama sekolah ini, saya melihat perlunya satu usaha bukan sahaja untuk menceriakan dan mewujudkan suasana ceria dan cantik, namun ia juga sebagai satu usaha mewujudkan kelainan atau keunikan di sekolah ini. Seterusnya semoga usaha ini juga akan mewujudkan watak sekolah darada aspek keceriaan.

Bamboo Park ini adalah suatu idea yang saya jumpa semasa lawatan di Korea Selatan pada tahun 2011 yang lalu. Namun, mungkin agak berbeza sedikit kerana spesis buluhnya yang besar dan tinggi. 

INSYAALLAH, dengan kewujudan Bamboo Park ini nanti ia akan menjadi satu mercu tanda dan keunikan yang luasbiasa di sekolah ini. Ditambah lagi dengan sumbangan setiap warga sekolah dan komuniti, ia juga akan menjadi bukti terhadap komitmen dan kerjasama jitu bersama ke arah kecemerlangan .



1.0   PENGENALAN
Persekitaran akan membentuk budaya”. Kata-kata ini merujuk kepada pembentukan persekitaran yang selesa di dalam semua aspek , yang boleh mewujudkan suasana dan keinginan warganya untuk menimba ilmu . “Budaya” pula adalah merujuk kepada budaya ilmu yang terhasil daripada kesedaran dan keinginan dalaman yang akan melahirkan warga sekolah yang berakhlak, berilmu dan mempunyai sifat terpuji. Persekitaran ini terdiri daripada persekitaran fizikal sekolah, persekitaran pelajar dan semua warga sekolah disiplin, budaya ilmu, etika dan sebagainya. Hanya melalui persekitaran yang lengkap, selesa, ceria  serta mampu merangsang minat menimba ilmu sahajalah yang akan mampu mendorong warga sekolah belajar dan menyerap ilmu dengan mudah.
Di antara perkara di atas,  persekitaran fizikal terutamanya pewujudan taman dan pohonan serta seni taman yang cantik dan  indah , akan melahirkan suasana  selesa yang amat sesuai bagi para pelajar menimba ilmu. 

Justeru itu, pihak sekolah berhasrat untuk mewujudkan PROJEK TAMAN BULUH/ BAMBOO PARK di sekolah ini .

2.0   RASIONAL 

Projek TAMAN BULUH/ BAMBOO PARK ini diwujudkan adalah berdasarkan beberapa factor:
2.1   Buloh ini adalah pohonan yang tahan lasak dan boleh hidup lama dengan penjagaan yang minima.
2.2   Daunan buluh yang jatuh ke tanah akan dapat menahan tumbuhan liar seperti lalang dan rumput daripada tumbuh membiak. Hal ini akan dapat menjimatkan kos pengurusan rumput serta lalang yang tinggi.
2.3   Daunan buluh yang halus akan  menghasilkan desiran bunyi yang indah dan lembut apabila ditup angin. Hal ini akan mewujudkan suasana yang nyaman dan sesuai untuk pembelajarn para pelajar sekolah ini.
2.4   Penanaman buluh ini juga boleh menghasilkan pendapatan daripada rebung yang boleh dijual bagi mengisi tabung sekolah.
2.5   Pohonan buluh yang dijaga dengan baik, boleh menjadi tempat  teduhan kepada warga sekolah yang menjadi kawasan rehat santai bagi semua warga sekolah.
2.6   Ia mampu menghalang berlakunya runtuhan pada tebing yang ada di sekolah ini teritamanya ketika musim hujan.
2.7   Ia boleh menjadi satu identiti dan imej  baru bagi sekolah ini yang unik berbanding sekolah lain.
2.8   Sebagai satu inisiatif menanamkan sikap cintakan Alam Sekitar dan penglestarian sekolah
2.9   Ia menjadi mercu tanda kerjasama sekolah dan rakan Sarana di dalam membantu memajukan sekolah ini.

3.0   STRATEGI PERLAKSANAAN

Perlaksanaan PROJEK BAMBOO PARK ini adalah seperti berikut:

3.1   Projek ini akan dilaksanakan dengan kerjasama dan bantuan tajaan daripada  Syarikat TOTO MALAYSIA (Sdn Bhd).
3.2   Keluasan kawasan Bamboo Park ini adalah sekitar 2 ekar , meliputi seluruh kawasan lapang di kawasan sekolah ini dan kawasan tebing .
3.3   Keseluruhan pokok buluh yang diperlukan adalah sekitar 200 batang buluh .
3.4   Jenis pokok buluh yang dicadangkan untuk ditanam adalah jenis buluh hiasan yang mempunyai batang yang lurus dan dahan yang tinggi.
3.5   Kerja-kerja menanam akan dilakukan secara gotong royong yang melibatkan semua warga sekolah, ibubapa  dan Komuniti Sarana SMK Senawang.
3.6   Pengurusan dan penjagaan pokok akan diuruskan oleh pekerja pembersihan swasta sekolah, dan warga sekolah serta komuniti Sarana SMK Senawang.

3.7   Jadual Perlaksanaan Projek ini adalah:
Bil
Perkara
Tarikh
1.
Menyediakan kertaskerja
1 Mac 2017
2.
Mendapatkan sumbangan /dana membeli pokok buluh
10 Mac 2017
3.
Membeli pokok buluh
15 Mac 2017
4.
Gotong royong menyediakan lubang pokok
15 Mac 2017
5.
Menerima pokok-pokok buluh
18 Mac 2008
6.
Perasmian /Gotong royong menanam pokok buluh
1 April 2017




4.0   KEWANGAN/ PERBELANJAAN
Bil
Perkara
Kos
Tindakan
1.
Pokok buluh RM60 x 200 batang


2.
Baja RM4 x 20 beg


3.
Gotong Royong/ Perasmian


4.
Papan Tanda “Bamboo Park”




JUMLAH




5.0   PENUTUP
Kejayaan projek ini akan menjadi mercu tanda kejayaan kerjasama antara komuniti dan Swasta di dalam usaha bersama memajukan sekolah. Ia menjadi bukti kepada kejayaan program Sarana Komuniti SMK Senawang. Ia juga akan menjadi symbol berkekakalan akan bukti kerjasama hebat ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...