SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Wednesday, July 14, 2010

BERAKHIRNYA WORLD CUP...TAHNIAH SEPANYOL..





BERAKHIR SUDAH PIALA DUNIA 2010....

Temasya bolasepak terhebat di muka bumi ini melabuhkan tirainya dengan suasana yang amat menakjubkan! Menakjubkan dari segi mutu permainan dan perlawanan akhir yang mendebarkan. Hanya satu gol sahaj yang memisahkan kejuaraan dan itupun diperolehi setelah berhempaspulas selama 116 minit!

Banyak kontroversi yang berlaku dan debarannya. Pada mata kasar Holland sepatutnya telah menang dengan 2 gol 'pasti' daripada Aron Robben. namun kepantasan dan kehebatan Iker Cassilas ( penjaga gol terbaik dunia),menafikan kejayaan Holland. Sepanyol juga mempunyai peluang terbuka. Namun, kalau diteliti, Sepanyol juga sepatutnya boleh menang mudah dan tidak perlu menunggu hingga ke minit 116. Holland sepatutnya sudah kehilangan 2 pemain sejak awal permainan, jika pengadil mematuhi peraturan dan undang-undang permainan dengan memberikan kad merah kepada 2 pemain Holland yang menendang pemain sepanyol secara 'ganas'! Banyak insiden yang pada pandangan saya pengadil Holland ( sejak perlawanan dengan Brazil lagi). Namun, saya berasa lega, pasukan terbaik dan bermain bersih memenangi perlawanan ini.

Sepanjang kejohanan ini berlangsung terfikir juga , bilakah agaknya Malaysia mampu ke Piala Dunia!.. Memandangkan Jepun dan Korea serta Australia yang mewakili Asia telah menunjukkan peningkata n dan kualiti permainan yang tinggi dan mampu bersaing dengan pasukan hebat di dunia. Jepun dan Korea mampu ke pusingan kedua dan memberikan saingan yang cukup hebat!

Semalam saya terdengar di radio, Malaysia berhasrat untuk memohon menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022 bersama Indonesia!..Ha..Ha.. Suatu impian yang menarik...

Namun secara realiti dan jujurnya, Malaysia seharusnya menumpukan usaha ke arah meningkatkan lagi mutu bolasepak di Mlaysia sebelum memasang impian ke Piala Dunia. Biarlah kita masuk ke Piala Dunia atas tiket kelayaakan di atas padang dan bukannya dengan cara pintas seperti menjadi tuan rumah. Tidak dinafikan Malaysia mampu menjadi tuan rumah yang hebat..Namun harus diakui Malaysia tidak layak lagi berada di kejohanan sedemikian , walaupun untuk tempoh 12 tahun ini . Apa guna kita menjadi tuan rumah jika kita dibelasah teruk di atas padang..Kita telahpun menjadi tuan rumah remaja dunia di Kuala Lumpur dahulu..Namun, kita lihatlah bagaimana pasukan kita di atas padang...seolah-olah budak sng pasukan sekolah menentang pasukan liga utama!

Akuilah, banyak lagi yang perlu diperbetulkan dalam bolasepak kita. Rata-rata pasukan yang telah bermain bolasepak di Piala Dunia mempunyai ciri-ciri berikut:

1. Terdapat pemain yang bermain di liga utama Eropah
2. Berada dalam rangking bawah 40 dalam senarai FIFA
3. Merupakan juara di peringkat benua mereka atau tempat ke 3 terbaik
4. Liga Utama yang mampu menarik pemain ternama dunia/ pemain import terbaik

Sekadar memberikan 4 ciri itu, sudah memadai kita bertanya, MAMPUKAH MALAYSIA..

Lihatlah liga kita dan pembengunan bolasepak kita. Kita tidak ada satupun ciri-ciri di atas!

BERJUMPA LAGI BRAZIL..2014..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...