SLOGAN KECEMERLANGAN 2017

Sunday, November 14, 2010

Simposium ThinkQuest di BTP , Bkt Kiara- 12.11.2010






Simposium Pendidikan ThinkQuest anjuran BTP dan Oracle pada 12 November 2010 , bertajuk Pendidikan Abad 21. memberikan pendedahan yang amat bermakna dari segi betaa perlunya kita sebagai guru menggukan ICT di dalam pengajaran di dalam kelas. Cabaran kita sebagai guru adalah kita berhadapan dengan anak -anak murid kita yang berpengetahuan tinggi tetang ICT, yang dianggap sebagai pengguna native ICT , yang telah terdedah dengan pelbagai alat ICT di dalam setiap aspek kehidupan mereka. Penggunaan telefon bimbit, Facebook, Skype, e mail, blog, web , internet dan sebagainya. Guru seharusnya lebih mahir dan menggunakan semua media ini di dalam pengejaran mereka jika guru mahu dianggap relevan di dalam dunia pendidikan kini. Jika tidak kita akan ketinggalan.

ThinkQuest, sepertimana yang disarankan adalah salah satu media yang amat berguna. Ia boleh dijadikan web pilihan bagi guru-guru melaksanakan proses pembelajaran abad 21 ini. Bahan latihan, kerja rumah, projek , malah apa sahaja yang berkaitan sesuai dilaksanakan melalui ThinkQuest.

Perkongsian pengalaman bersama para pembentang amat bermakna. Antara isu yang diulas adalah keenganan para guru menggunakannya, insentif galakan penggunaannya, dan halangan kemudahan infrastruktur yang masih lemah.

Perkongsian pengalaman bersama Ibu Heli Setiawati dari SMPN 13, Bandung, memperlihatkan bagaimana tingginya komitmen dan penerimaan guru-guru terhadap portal ini. Mereka yang serba kekurangan kemudahan sanggup membeli modem broadband sendiri, laptop dan belajar pada setiap minggu menjayakan ThinkQuest. Hasilnya, sekolah ini sudah jauh berada di Antarabangsa berbanding sekolah kita di Malaysia. Menurut beliau apa yang mungkin berbeza dengan kita hanyalah semangat dan kecintaan untuk merebut segala peluang yang ada untuk maju. Lantas mereka telah bertekad untuk mencipta nama di peringkat antarabangsa. Untuk makluman, SMPN 13 adalah sekolah ranking no 2 di seluruh Bandung dan merupakan sekolah kluster yang mendapat taraf Antarabangsa. Pencapaian mereka sudah cukup tinggi, di mana saban tahun guru-gurunya akan silih berganti ke Australia atau ke negara lain untuk belajar. Kemungkinan, kita juga akan berusaha menghantar guru kita ke sana untuk mempelajari sesuatu daripada mereka.

Bagi SMK Jelai Felda, kita berharap pada tahun 2011 ini kita akan memberikan tumpuan yang lebih kepada THINKqUEST. Untuk permulaan ini kita telah menyertai pertandingan di peringkat Antarabangsa. Kita berharap para pelajar dan guru kita akan terus bersemangat menjulang nama sekolah ke peringkat Antarabangsa.

Saya rasa terharu sekali apabila nama SMK Jelai Felda disebut oleh Ibu Heli di dalam pembentangan Kertas kerjanya. Semuanya bertolak daripada koloberasi kita di alam siber yang diikuti dengan lawatan kita ke SMPN 13, sebagai 'IMPIAN MENJADI REALITI'.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...